پیشرفتهای بزرگی که امروزه شاهد آن هستیم در سایه آرامش و ایمنی ایجاد شده توسط مهندسی عمران حاصل گردیده است . مهار قهر طبیعت همانند سیل و زلزله ، طوفانهای وحشتناک، هدیه­ هایی هستند که مهندسی عمران به جامعه امروز عطا کرده است . خلاصه می­توان رشته عمران را، علم طراحی ابنیه­ هایی مقاوم در برابر نیروهای وارده به آن بنا نامید، حال این بنا می ­تواند ساختمان، برج ، پل ، راه ، پی و … باشد نکته قابل توجه این است که استفاده بهینه از مصالح موجود در منابع کشور اصل مهمی است که در طراحی باید مورد توجه قرار گیرد.

Construction Plans

تفاوت مدرک و شغل مهندس عمران:

رشته مهندسی عمران جز رشته­ هایی می­باشد که بدون کسب تجربه در محیط­ های کاری ، فاقد اعتبار اجرایی می ­باشد. و به دلیل گسترده بودن حوضه فعالیت دانش آموختگان این رشته، شغل هایی که یک مهندس عمران می­تواند داشته باشد بصورتهای مختلفی طبقه­ بندی شده است. مهندس عمران می­تواند در حوضه­ ی پیمانکاری ، مشاوره ، نظارت ، ساختمان سازی ، سدسازی، راه سازی، پالایشگاه سازه­های صنعتی، مدیریت ساخت ، سازه­ های دریایی و … فعالیت داشته باشد.

رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد دارای 12 گرایش می ­باشد که به شرح زیر می ­باشد:

1- سازه

2- مکانیک خاک و پی ( ژئوتکنیک)

3- زلزله

4- مدیریت ساخت

5- سازه هیدروکسی

6- سازه دریایی

7- مهندسی آب

8- برنامه­ ریزی حمل و نقل

9- راه و ترابری

10- مهندسی محیط زیست

11- مهندسی رودخانه

12- مهندسی آب و فاضلاب

 

  • مهندسی سازه:

هدف دوره کارشناسی ارشد سازه تربیت افرادی است که دارای توانایی و مهارت جهت طراحی و نظارت بر پروژه های تخصصی در زمینه سازه و دارای توان تحقیقاتی جهت حل مسائل در این زمینه می­باشند. این پروژه های تخصصی می­تواند شامل ساختمان های بلند و ساختمانهای کوتاه نسبتاً پیچیده ، ساختمانهای صنعتی ، برجهای سیلوها، سازه ­های آبی ماند بندها و سدها و مخازن ذخیره آب ، بندرسازی و پلهای بزرگ و تونل ها و نظیر آن باشد.فارغ التحصیلان این رشته می­ توانند در مجموعه­ های مهندسین مشاوره سازه ، معماری، موسسات صنعتی ، وزارتخانه­ ها ، سازمان های مسئول اجرای طرح­ های عمرانی، راه و ترابری و … فعالیت نمایند .

  • مهندسی مکانیک خاک و پی:

این گرایش ، مهارت جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های تخصصی در زمینه مکانیک خاک و پی برای داوطلبان را ایجاد می­ کند ، یک فرد متخصص در این گرایش توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائل جدید در این زمینه را دارد. به طوریکه تمام نیروهای وارد بر پی سازه و خاک زیرپی را بررسی می­ نماید و بر اساس آن طراحی بهینه را انجام می ­دهد. سازه محکم و استاندارد بر روی خاک ضعیف معنایی ندارد به همین جهت در ایران این رشته دارای پتانسیل کاری بسیار بالا می ­باشد به طوریکه طبق بخشنامه سازمان مسکن و شهرسازی ، سازه­های بالای هفت طبقه باید زیر نظر مهندسی ژئوتکنیک باشد و خاک زیرسازه بر اساس گمانه­ ها و تست­های آزمایشگاه مکانیک خاک مورد بررسی قرار گیرد.

  • مهندسی زلزله:

در این گرایش از مهندسی عمران نیروهای وارد بر سازه در اثر وقوع زلزله کاملاً تحلیل­ها می­ شود و براساس این تحلیل ، سازه­ هایی جهت مقابله با این نیروی ناشناخته طراحی می­ شوند به همین جهت یک مهندس زلزله می ­تواند در مورد پروژه­ های خاص و مهم ، دخالت زیادی در امر طراحی داشته باشند دو طرح جدیدی از چگونگی اعمال بار بر سازه ارائه نمایند. این مهارت ها پس از پروژه­ های مطالعه رفتار لرزه­ای سازه ­های مختلف ، مطالعه رفتار دینامیکی اتصالات گوناگون ، مطالعه خواص مکانیک مصالح تحت بارهای دینامیک و … بدست می ­آید.

  • مدیریت ساخت:

پروژه­های بزرگ عمرانی نیاز به یک هدایتگر و مدیر متبحر دارند که بتواند در حوزه­های طراحی و مبانی عمرانی دستاندرکاران، دخالت نماید به این جهت و به منظور مدیریت بهینه در اجرا و ساخت پروژه­های بزرگ عمرانی در سطح ملی،منطقه­ای و شهری افرادی که در این گرایش تحصیل می­کنند .

  • مهندسی سازه هیدرولیکی:

این گرایش جهت آموزش دوره­ های تحلیل و طراحی سازه ­هایی که عمدتاً در ساختمانهای هیدرولیکی مانند سدهای انحرافی، سدهای مخزنی ، مخازن آب ، تونلهای آب بر ، تأسیسات انتقال آب، تأسیسات حفاظتی در مقابل سیل و … در نظر گرفته شده است.

  • مهندسی سازه­های دریایی:

تحلیل و طراحی سازه­هایی که عمدتاً در کارهای دریایی مانند اسکله­ ها ( نوع شمع و عرشه – صندوق ه­ای وزنی- شناور) ، موج شکن ها، سکوها ، دیوارهای ساحلی و تأسیسات حفاظتی ، ستونهای مهاربند و کلیه تأسیسات بندی، بر عهده مهندس سازه­ های دریایی می ­باشد .

  • مهندسی آب:

هدف از این دوره تربیت متخصصانی است که بتوانند در زمینه­ های مختلف شناخت منابع و نیازهای آبی، ذخیره و کنترل و انتقال ، انحراف و توزیع آب ، بهره برداری و مدیریت منابع آب و برنامه­ ریزی در سطوح بالا برای سیاست های آبی مملکت در مراحل مختلف طراحی، نظارت ، مدیریت و اجرای پروژه­های آبی می­ باشند. که این امر با تأکید بر یکی از گرایشهای اصلی مهندسی آب نظیر هیدرولیک ، هیدرولوژی و مدیریت منابع آبی می­ باشد.

  • مهندسی برنامه­ ریزی و حمل و نقل:

برنامه­ ریزی حمل و نقل ملی ، منطقه­ای و شهری و طراحی سیستمهای حمل و نقل شهری ( مثل منوریل) و بین شهری ، مسائل ترافیکی ، طرح و عملیات طرق و سیستم های مختلف حمل و نقل ( اعم از زمینی، دریایی ، هوایی و …) بر عهده کارشناسان ارشدی می ­باشد که در این گرایش تحصیل نموده­ اند.

  • مهندسی راه و ترابری:

هدف این دوره تربیت افرادی است که دارای توانایی­ های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه ­های تخصصی در زمینه مهندسی راه و ترابری و توان تحقیق و حل مسائل در پروژه های تخصصی شامل راه- راه آهن- فرودگاه ، حمل و نقل و ترابری می­ باشد.

  • مهندسی محیط زیست:

نظارت بر حسن اجرای پروژه­ های تخصصی در زمینه­ های مختلف مهندسی محیط زیست، شناخت و کنترل آلودگی منابع آب ، خاک و هوا – کنترل آلودگیهای حاصل از مواد زائد جامد – برنامه­ ریزی و مدیریت اجرای طرحهای زیست محیط و … بر عهده­ی یک مهندس محیط زیست می ­باشد.

  • مهندسی رودخانه:

در این دوره پذیرفته­ شدگان به مطالعه و شناسایی هر چه عمیق­ تر مسائل فرسایش و رسوب در رودخانه ، کنترل سیلابها و ساماندهی آنها خواهند پرداخت. در صورت عدم کنترل­های مذکور خسارات بسیاری نشای از رسوب، سیلال و تغییر مسیر جریانها بر بودجه­ های مملکتی وارد خواهد آمد.

  • مهندسی آب و فاضلاب:

به منظور مطالعه ، طراحی، احداث و بهره ­برداری و نگهداری و مدیریت تأسیسات شرکتهای آب و فاضلاب و تأمین نیروی انسانی متخصص جهت رفع تنگهای موجود در وزارت نیرو این گرایش در دانشگاهها تدریس می­شود. که در این دوره پذیرفته شدگان به مطالعه و شناسایی هر چه عمیق تر مسائل آب و فاضلاب ، بهره برداری بهینه از تأسیسات آب و فاضلاب و روشهای رشد و توسعه علوم مهندسی در این گرایش و … می­ پردازد.

پاسخ بدهید