تا ۸۰ سال پیش روانشناسی را مطالعه روح و روان و روانشناس را فردی می دانستند که رویداد‌های درونی،‌ ذهنی و مغزی را مثل تصورات، خاطرات،‌ افکار و احساسات مطالعه می کند. اما از اوایل قرن بیستم و با پیشرفت سریع دو علم زیست‌شناسی و فیزیک،‌ روانشناسی نیز مطالعه ذهنی (زندگی روانی) را کنار گذاشت و به مشاهده و مطالعه رفتار موجودات پرداخت. البته هنوز نیز روانشناسان فرآیندهای ذهنی را مطالعه می کنند اما این کار را نه به صورت ثبت شخصی ادراکات و احساسات بلکه به شیوه عینی و علمی انجام می دهند. در واقع روانشناسی شاخه‌ای از علوم‌ زیستی است‌ که‌ هم‌ به‌ مطالعه‌ عینی‌ رفتار قابل‌ مشاهده‌ می‌پردازد و هم‌ به‌ فهم‌ و درک‌ فرآیندهای‌ ذهنی‌ که‌ مستقیماً قابل‌ مشاهده‌ نبوده‌ و براساس‌ داده‌های رفتاری و عصب‌ زیست‌شناختی قابل‌ استنباط‌ است‌، توجه‌ دارد.

  • این رشته در دوره فراگیر در ۴ گرایش روانشناسی عمومی ، راهنمایی و مشاوره ، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ارائه شده است.

روانشناسی عمومی

در حال حاضر به علت کمبود بسیار شدید متخصص در سطوح مختلف در روانشناسی عمومی و پژوهشی و آموزشی برای مراکز تشخیص و درمانی در موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز توانبخشی و پیشگیری، ضرورت فوری عاجل ایجاد چنین برنامه ای احساس می شود.این کمبود های حیاتی، جمهوری اسلامی ایران را موظف دارد که مساله تربیت متخصص در این زمینه و دراین سطح و بالاتر از آن را به نحو بسیار جدی مورد عنایت وتوجه قرار دهد.

 

بالینی

منابع ترم اول دوره دانشپذیری:

نام درس (تعداد واحد درسی)
 
    منابع درسی      مولف-مترجم    ناشر
روان شناسی عومی پیشرفته(۳ واحد) زمینه روانشناسی هیلگارد براهنی و همکاران رشد
روان شناسی رشد پیشرفته (۲ واحد)
رشد انسان(از تولد تا مرگ)
ترجمه:مهشید فروغان ارجمند
روان شناسی اجتماعی پیشرفته(۲ واحد) روان شناسی اجتماعی مولفان: رابرت بارون- دان بیرون-
نایلابرنسکامب
مترجم: یوسف کریمی
نشر روان
متون تخصصی(۲ واحد) متون روانشناسی به زبان انگلیسی کمر زرین پیام نور

جدول ارائه دروس ترم های بالاتر کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی در دانشگاه پیام نور:

ترم دوم ( ۱۲ واحد) ترم سوم ( ۱۱ واحد)
روشهای آماری پیشرفته ( ۳ واحد) روشهای تحقیق پیشرفته ( ۳ واحد)
انگیزش و هیجان ( ۲ واحد) روانشناسی سلامت پیشرفته ( ۲ واحد)
روانشناسی کودکان استثنایی ( ۳ واحد) نظریه های یادگیری ( ۲ واحد)
پسیکوفیزیولوژی ( ۲ واحد) روانشناسی شناختی ( ۲ واحد)
مباحث جدید آسیب شناسی روانی ( ۲ واحد) نظریه های شخصیت ( ۲ واحد)

ترم چهارم  :

پژوهش محور پایان نامه ( ۴ واحد)
آموزش محور روانشناسی بالینی ( ۲ واحد) + سمینار ( ۲ واحد)

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های مختلف روانشناسی :

روانشناسی عمومی، آمار توصیفی، فیزیولوژی عمومی، کلیات‌ فلسفه‌، مبانی جامعه‌شناسی، روانشناسی احساس‌ و ادراک‌، متون‌ روانشناسی به‌ زبان‌ خارجی، آمار استنباطی، روش‌ تحقیق‌ در روانشناسی، روانشناسی فیزیولوژیک‌، روانشناسی تجربی، روانشناسی رشد، روانشناسی یادگیری، روانشناسی تربیتی، روانشناسی اجتماعی، روانسنجی، انگیزش‌ و هیجان‌، شخصیت‌، آسیب‌شناسی روانی، بهداشت‌ روانی، روانشناسی مرضی کودک‌، تاریخچه‌ و مکاتب‌ روانشناسی.

توانایی‌های لازم :

دانشجوی این‌ رشته‌ باید نسبت‌ به‌ اطراف‌ و جامعه‌ خود دید عمیقی داشته‌ باشد تا بتواند ظرافت‌های رفتاری افراد را درک‌ کند‌ و به‌ ویژگی‌های روانی‌ افراد پی ببرد.

نقش و توانایی یا کارایی رشته روانشناسی عمومی:

– ارائه خدمات روانشناسی در مراکز و موسسات مربوطه
– فعالیتهای پژوهشی در زمینه های مختلف روانشناسی عمومی
– قبول مسئولیتهای خدماتی و پژوهشی در موسسات دولتی
– آموزش در مسائلی که مربوط به ارائه خدمات پژوهشی و روانشناسی می شود
– آمادگی برای تحصیلات بالاتر در جهت تامین کادر علمی دانشگاهها و سایر مراکز پژوهشی
  • برای دریافت اطلاعات کامل ، برنامه و سرفصل دروس کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی کلیــــــک نمایید.

1

 

پاسخ بدهید