رشته مهندسی فناوری اطلاعات که زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می‌شود دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. رشته فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان‌ها آشنا می‌کند و در پایان این دوره، اندک‌اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می‌شود در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه‌حل‌های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می‌پردازد.

 

تفاوت‌ رشته نرم‌افزار با فناوری اطلاعات :

به‌طور کلی ارتباط میان فناوری اطلاعات و نرم‌افزار مانند رابطه پزشک متخصص و دکتر داروساز است، به این مفهوم که پزشک صرفا به تجویز دارو و داروساز به ساخت دارو می‌پردازد. در واقع مهندسی نرم‌افزار به‌صورت ریشه‌ای و بنیادین ضمن استفاده از پایه ریاضی و با عمق قابل توجه موضوعات را مورد توجه قرار می‌دهد، در حالی که مهندسی فناوری اطلاعات بیشتر جنبه‌های تکنولوژیک و کاربردی نرم‌افزار را بررسی می‌کند. به بیان دیگر مهندس نرم‌افزار به ارایه راه‌حل برای حل مسایل پیچیده سازمانی می‌پردازد، در حالی که مهندس IT پیاده‌سازی راه‌حل‌ها با استفاده از تکنیک را بر عهده می‌گیرد.

برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات:

منابع ترم اول دوره دانشپذیری مهندسی فناوری اطلاعات:

نام درس (تعداد واحد درسی)
 
    منابع درسی      مولف-مترجم    ناشر
برنامه ریزی استراتژیک ( 3 واحد) مدیریت استراتژیک در فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیکی 

(چاپ سوم)

توفیق جلاسی، البرشت اندرسن
امیرهوشنگ تاج فر، محمد مهدی پرهیزگار


تایماز
مدیریت توسعه نرم افزار ( 3 واحد)
مدیریت توسعه نرم افزار مولف : امیرهوشنگ تاج فر پیام نور
مهندسی مجدد فرآیندهای تجاری ( 3 واحد) باز مهندسی فرآیندهای کسب و کار (چاپ دوم) محمد قلی پور، فهیمه غنچه ای، آزیتا رفعت آتی نگر

جدول ارائه دروس ترم های بالاتر کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه پیام نور:

ترم دوم ( 8 واحد) ترم سوم ( 9 واحد)
گرافیک کامپیوتری پیشرفته ( 3 واحد) پویانمایی و پویانمایی سه بعدی ( 3 واحد)
طراحی واسط کاربر ( 3 واحد) ساخت محیط های مجازی ( 3 واحد)
روش تحقیق و سمینار ( 2 واحد) شبکه های چندرسانه ای ( 3 واحد)

ترم چهارم  :

پژوهش محور پایان نامه ( 6 واحد)
آموزش محور مباحث پیشرفته در چندرسانه ای ( 2 واحد) + سمینار ( 2 واحد) +  بینایی ماشین ( 2 واحد)
  • برای دریافت اطلاعات کامل ، برنامه و سرفصل دروس کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات کلیــــــک نمایید.

توانمندی ها و ويژگی های لازم برای موفقيت در رشته مهندسی فناوری اطلاعاتی :

با توجه به ماهيت ميان رشته اي مهندسي فناوري اطلاعات ، دانشجوي اين رشته لازم است كه به دو مبحث علوم مديريت و كامپيوترعلاقه مند باشد . هم چنين بايد در رياضي توانمند بوده و قدرت تجزيه و تحليل خوبي داشته باشد . زيرا به گفته «الكساندروف». رياضيدان و فيلسوف معاصر شوروي ، علم رياضي كاربرد فراواني درساير دانش ها ، صنعت و درهمه زمينه هاي مربوط به زندگي بشري دارد اين رشته درحال حاضر از بين داوطلبان گروه آزمايشي رياضي دانشجو مي پذيرد اما دكتر جلالي معتقداست كه رشته IT بايد از بين داوطلبان هر ? گروه آزمايشي دانشجو بپذيرد و آزمون اين رشته بايد به صورت نيمه متمركز برگزار گردد تا علاقه مندترين و مستعد ترين داوطلبان وارد اين رشته گردند . داوطلباني كه بيش از ورد به دانشگاه با كامپيوتر آشنايي داشته ودراين زمينه توانمند باشند.

توجه به نيازهاي بازار كار

يكي از مهم‌ترين عوامل جذب نيرو در بازار كار توجه به نيازهاي جامعه هنگام تربيت دانش‌آموختگان است. دكتر جلالي، در مورد نياز فعلي بازار كار ايران در زمينه IT چنين اظهار مي‌كند: در حال حاضر بازار كار ايران، بيش از هر چيز به تكنسين فناوري اطلاعات نياز دارد كه اين امر مستلزم تحصيل در پايه كارداني است، زيرا امروزه بسياري از مراكز نظير مدارس، بانك‌ها و غيره به سيستم كامپيوتر مجهز هستند و به افرادي نيازمندند كه قادر به نگهداري و پشتيباني از آن‌ها باشد و اين اقدام نه به مهندس احتياج دارد و نه فرد ديپلمه توانايي انجام اين كار را دارد.
لذا با توجه به رشد فناوري اطلاعات در كشور، زماني به مهندس IT احتياج خواهيم داشت كه برنامه‌هاي وسيع و مديريتي در اين حوزه داشته باشيم و IT تا لايه‌هاي عمقي جامعه نيز پيش رفته باشد.
در حال حاضر وزارت بازرگاني در پي آن است كه سيستم تجارت ايران را مثل كشورهاي پيشرفته، الكترونيكي كند. اين پروژه بسيار پيچيده است و نياز به تعداد قابل توجهي متخصص IT دارد. تا جايي كه اگر تمامي دانشجويان ما وارد بازار كار شوند. باز هم پاسخگويي نياز اين پروژه و پروژه هاي مشابه نخواهند بود. حتي در كارهايي ساده تر مثل مكانيزه شدن سيستم يك اداره، نياز به متخصص اين رشته است. به عبارت ديگر در حال حاضر، همه چيز به سمت IT پيش مي رود و به همين دليل فارغ التحصيلان اين رشته اگر توانمند باشند، بيكار نخواهد ماند.

زمينه‌هاي اشتغال

با توجه به گسترش روزافزون دنياي كامپيوتر امروزه بيش از هر زمان ديگري نياز به متخصصان كامپيوتر احساس مي‌شود. امروزه يك مهندس كامپيوتر اگر علاقمند به كار باشد، هيچ وقت با مشكل بيكاري روبه رو نمي‌شود. به خصوص مهندسين نرم افزار فرصت‌هاي شغلي بيشتري داشته و براي كاركردن نياز به امكانات و تجهيزات زيادي ندارند. فرصت‌هاي شغلي اين رشته به حدي گسترده و متعدد است كه نه تنها فارغ التحصيلان اين رشته به راحتي جذب بازار كار مي شوند بلكه دانشجويان دو سال آخر اين رشته نيز مي توانند وارد بازار كار شده و فعاليت كنند. براي مهندسين سخت افزار هم امكان كار در شركت‌هاي توليد كننده قطعات و دستگاه‌ها و مراكز صنعتي – توليدي بسيار فراهم است و از نظر سطح درآمدي هم با توجه به دانش و پشتكار شخصي در حد قابل قبول و ايده آلي قرار دارند. از طرفي با توجه به استفاده روزافزون از شبكه اينترنت زمينه كار در اين موضوع نيز بسيار مهياست.

 

بازار كار رشته مهندسي فناوري اطلاعات

  • مطالعه، بررسي و امكان سنجي سخت افزار، شبكه و نرم افزار مورد نياز
  • جمع آوري، سازمان دهي، طبقه بندي اطلاعات
  • ايجاد و نگهداري نرم افزارهاي مورد نياز مانند پست فارسي و ابزار جستجوي اطلاعات فارسي
  • طراحي و پياده سازي شبكه هاي محلي
  • مطالعه و بررسي ابزار مخابراتي مناسب براي انتقال اطلاعات
  • مطالعه و بررسي سيستم‌هاي نرم افزاري مناسب براي سازماندهي و استفاده از اطلاعات مانند سيستم‌هاي عامل و سيستم‌هاي بانك اطلاعاتي
  • مطالعه و شناسايي شيوه‌هاي جديد براي اطلاع رساني

بازار كار رشته امنيت

  1. توليد محصولات نرم افزاري و سخت افزاري مانند:
  • ديوار آتش ( fire walls )
  • سيستمهاي كنترل نفوذ ( Honey pots )
  • سيستمهاي تشخيص نفوذ ( IDS & IPS )
  • سيستمهاي پالايش ( Filters)
  1. فراهم سازي امنيت لازم براي تراكنش‌هاي مالي بانك‌ها
  2. فعاليت در مراكز داده و شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات اينترنت براي تامين امنيت سرورها
  • بازار كار رشته تجارت الكترونيك
  1. فعاليت در بانك‌ها حول محور پول الكترونيك مانند:
  • بانكداري اينترنتي
  • بانكداري از طريق موبايل
  1. ايجاد سايت‌هاي ارائه دهنده خدمات تجارت الكترونيك

مكان‌هايي كه در ايران مي توان در آن‌ها مشغول به كار شد
شركت‌هاي نرم افزاري مانند همكاران سيستم و پرورش داده‌ها
شركت‌هاي سخت افزاري
شركت‌هاي ارتباطي و شبكه
شركت‌هاي مخابراتي
شركت‌هاي تجاري مانند بانك‌ها و ديگر موسسات مالي و اعتباري

صنعت و بازار كار
 فارغ التحصيلان اين رشته در اين حوزه ها مي توانند فعاليت كنند:
1) مطالعه، بررسي و امكان سنجي سخت افزار، شبكه و نرم افزار مورد نياز
2) جمع آوري، سازمان دهي، طبقه بندي اطلاعات
3) ايجاد و نگهداري نرم افزارهاي مورد نياز مانند پست فارسي و ابزار جستجوي اطلاعات فارسي
4) طراحي و پياده سازي شبكه هاي محلي
5) مطالعه و بررسي ابزار مخابراتي مناسب براي انتقال اطلاعات
6) مطالعه و بررسي سيستم هاي نرم افزاري مناسب براي سازماندهي و استفاده از اطلاعات مانند سيستم هاي عامل و سيستم هاي بانك اطلاعاتي
7) مطالعه و شناسائي شيوه هاي جديد براي اطلاع رساني

1

 

 

پاسخ بدهید