MBA دوره کارشناسی ارشد مدیریت سازمان و معادل Master of Business Administration  است که به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است.

رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست. از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه اصلی بازرگانی، صنعتی و دولتی تقسیم می شود برای اکثر متقاضیان این گمان پیش می آید که MBA تنها در برگیرنده مباحث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. MBA مدیریت Business است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل می شود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.

 مدیریت2

برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد پژوهش هنر و تعداد واحدها :

منابع ترم اول دوره دانشپذیری:

نام درس (تعداد واحد درسی)
 
    منابع درسی
زبان تخصصی(3 واحد) جزوه زبان تخصصی
تئوریهای مدیریت(3 واحد) تئوری های سازمان
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت استراتژیک (3 واحد) مدیریت استراتژیک پیشرفته

جدول ارائه دروس ترم های بالاتر کارشناسی ارشد مدیریت MBA در دانشگاه پیام نور:

ترم دوم ( 12 واحد) ترم سوم ( 12 واحد)
تصمیم گیری کمی برای مدیران ( 3 واحد) مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات ( 3 واحد)
تئوری های مدیریت 2 ( 3 واحد) مدیریت تحول ( 3 واحد)
مدیریت اسلامی ( 3 واحد) برنامه ریزی استراتژیک در عمل ( 3 واحد)
مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی ( 3 واحد) تفکر و دیدگاه استراتژیک ( 3 واحد)
ترم چهارم ( 6 واحد) ترم پنجم ( 4 واحد)
کارگاه تحلیل استراتژی های موفق ( 3 واحد) پژوهش محور = پایان نامه ( 4 واحد)
مدیریت مالی و حسابداری ( 3 واحد) آموزش محور = روش تحقیق ( 2 واحد) +سمینار ( 2 واحد)

بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته MBA:

فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در زمینه های ذیل فعالیت نمایند:

اداره امور واحدهای ستادی سازمانهای تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران این سازمانها

اداره و راهبری مؤثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولید، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، پرسنلی و اطلاعات

ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان با تجدید تشکیلات، رویه ها و شیوه های اداری آن بخش

کارآفرینی در یک سازمان برای شروع فعالیت های جدید یا ایجاد و اداره سازمانهای جدید

طراحی تحول در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کلی بعد از کسب تجربیات مدیریتی

بازار کار :

بیشتر کسانی که دارای مدرک MBA می باشند وارد عرصه مدیریت می شوند و در سطوح مختلف مثل مدیر تولید یا بازاریاب یا مدیر مالی  سازمانها مشغول به کار می شوند. گروه دوم وارد کار مشاوره می شوند و در شرکت های مشاوره مدیریت (در ایران مثل سازمان مدیریت صنعتی و…) کار می کنند.  البته با توجه به این که رویکرد کنونی دنیا، رویکرد کار آفرینی است ما باید فارغ التحصیلان MBA را تشویق کنیم تا خودشان کسب و کار راه بیاندازند.
همچنین بازار کار MBA در خارج از کشور نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار است و کشور های آمریکا و کانادا در جذب متخصصین این رشته درنگ نمی کنند.

پاسخ بدهید