هدف از تشکیل دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی تربیت افراد واجد صلاحیت برای تدریس زبان انگلیسی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و برآوردن نیازهای جامعه از نظر نیروی انسانی متخصص در زمینه تحقیق در مسایل آموزش زبان و ترجمه متون مختلف انگلیسی بزبان فارسی و بالعکس و یلا دیگر مشاغل مربوط میباشد. کسانی که برای این دوره انتخاب میشوند ضمن تکمیل معلومات قبلی خود راجع به جنبه های مختلف زبان بطور اعم، زبان بطوراخص، با اصول نظری، و روشها و شگردههای تدریس این زبان در دانشگاهها ایران بعد از انقلاب و با عنایت به نیازهای جامعه، آشنایی مطلوب حاصل میکنند.

ویژگی های دوره

1- دوره کارشناسی ارشد آموزشی زبان انگلیسی بصورت ناپیوسته (مستقل)است بدین معنی که فارغ التحصیلان دوره کارشناسی زبان انگلیسی با توجه به شرایط عمومی و اختصاصی رشته که هنگام پذیرش دانشجو اعلام خواهد شد میتوانند در صورت تمایل بلافاصله وارد این دوره شوند.

2- بطور کلی بخش عمده این دوره را آموزش نظری تشکیل می دهد مضافاً باینکه دانشجو میبایستی در پایان دوره به تهیه و تدوین رساله نیز مبادرت ورزد.

3-در تنظیم دروس اختصاصی کوشش برآن شده که به دانشجویات امکان تخصص در زمینه آموزش زبان انگلیسی داده شود و در عین حال قادر باشد اطلاعاتی کافی در سایر زمینه های کسب نماید.

منابع ترم اول دوره دانشپذیری آموزش زبان انگلیسی:

نام درس (تعداد واحد درسی)
 
    منابع درسی      مولف-مترجم    ناشر
مسائل زبان شناسی(2 واحد) Chomsky’s Universal Grammar
Essential Introductory Linguistics
Cook & Newson
Cover Hudson
رهنما
ام القران
آوا شناسی آموزشی(2 واحد) A Course in Phonetics(5 thed Peter Ladefoged جنگل
روش تدریس زبانهای خارجی(2 واحد) Under standing langnage Teaching B. Kumara- vadivelu Lawrence
روش تحقیق(2 واحد) 1-undersatanding research in second language learning
2-doing second language research
1-James Dean Brown
2-James Dean Brown & Theodore s.Rodgers
1-cambridge
2-oxford

جدول ارائه دروس ترم های بالاتر کارشناسی ارشد روانشناسی در دانشگاه پیام نور:

ترم دوم ( 13 واحد) ترم سوم ( 12 واحد)
نگارش پیشرفته ( 2 واحد) انگلیسی با اهداف ویژه( 2 واحد)
اصول و روش تدریس مهارتها ( 2 واحد) تدریس عملی ( 2 واحد)
آزمون سازی زبان خارجی ( 2 واحد) تهیه و تدوین مطالب درسی ( 2 واحد)
روش تحقیق در مسائل آموزش زبان ( 3 واحد) ترجمه متون اسلامی ( 2 واحد)
روانشناسی زبان ( 2 واحد) سمینار ( 2 واحد)
زبان شناسی مقابله ای ( 2 واحد) تجزیه و تحلیل کلام ( 2 واحد)

ترم چهارم :

پژوهش محور پایان نامه ( 4 واحد)
آموزش محور زبانشناسی کاربردی ( 2 واحد) + سمینار ( 2 واحد)

بازار کار: 

فارغ‌التحصيلان رشته آموزش زبان انگلیسی از نظر بازار كار شرايط نسبتاً مناسبي دارند. بيشتر فعاليت‌هاي آن‌ها به آموزش زبان انگلیسی مربوط مي‌شود و از تدريس در مؤسسات خصوصي آموزش زبان انگلیسی گرفته تا تدريس در دانشگاه‌ها، همكاري با مجلات و روزنامه‌هاي خارجي منتشر شده در داخل كشور، همكاري با صدا و سيما در بخش دوبله كردن فيلم‌هاي خارجي، و همكاري با شركت‌هاي مسافرتي به عنوان راهنماي ‌تور را شامل مي شود. البته بايد توجه داشت كه هر دانشجويي صرفاً با پاس كردن واحدهاي دانشگاهي نمي‌تواند فرصت‌هاي شغلي خوبي داشته باشد، بلكه اين امر بستگي به پشتكار و دانش فرد دارد. با توجه به اینکه اخیرا در کشور یادگیری زبان انگلیسی گسترش یافته است، در نتیجه موسسات خصوصی آموزش زبان انگلیسی در تمام سطوح و کلاسهای آمادگی آزمونهای TOEFL و IELTS و همچنین آزمونهای داخلی از قبیل TOLIMOو MCHE از بازار نسبتا خوبی برخوردار اند. با توجه به ارتباط دقیق رشته آموزش زبان انگلیسی با مسایل آموزش و یادگیری زبان، فارغ التحصیلان رشته آموزش در مقایسه با فارغ التحصیلان بقیه گرایشهای رشته مجموعه زبان به طور بالقوه در این زمینه ها موفقترند. در رابطه با افرادی که تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته آموزش زبان انگلیسی ادامه میدهند، از نظر جذب آنها به عنوان هیات علمی وضعیت رشته آموزش زبان انگلیسی مطلوب است. در هر نقطه ای از ایران هر دانشگاهی دایر شود حتما به افرادی جهت تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه نیاز مسلم است. از این نظر افراد فارغ التحصیل رشته آموزش زبان انگلیسی از موقعیت های مطلوبی برخوردارند.


پاسخ بدهید